Upozorňujeme Vás na link z RTVS, kde sa v relácii hovorí o nových pravidlách pre opravy vozidiel po vážnych nehodách. Tieto opravy sa budú môcť opravovať výhradne v tzv."certifikovaných miestach opravy". Viav v relácii pod linkou http://www.rtvs.sk/televizia/archiv/12993/154680#2123 + video
Od 1. 1. 2020 má prísť do účinnosti nový zákon o podmienkach prevádzky motorových vozidiel, ktorý prináša mnoho zmien. Povieme klasický príklad.
Máte Škodu Octavia druhej generácie pred modernizáciou. Aktuálne ide v primeranom stave zhruba od 4 500 eur. Budete mať škodovú udalosť, čo sa môže stať komukoľvek. Narazí do vás iné auto, poškodí vám dvoje dvere a oba blatníky na jednej strane. Nejakým zázrakom vám vystrelia aj airbagy. Cena opravy?
Ak ste šikovný a poznáte tých správnych ľudí, do tisíc eur sa s použitými dielmi vo farbe zmestíte. Tak teda, dáte si to vyplatiť rozpočtom. Poisťovňa vám auto nacení na určitú sumu, z ktorej pokryjete náklady na opravu relatívne v pohode (samozrejme, poisťovne kalkulujú podľa seba). Berte to čisto v teoretickej rovine.
Aktuálne nový zákon bude upravovať, že: "po dopravnej nehode alebo škodovej udalosti, ktorá mala vplyv na hlavné bezpečnostné prvky vozidla, ako sú zavesenie kolies, deformačné zóny, systémy airbagov, riadenie alebo brzdy, podrobiť odstráneniu vzniknutých chýb v certifikovanom mieste opravy a následne bez vyzvania na vlastné náklady podrobiť vozidlo technickej kontrole pravidelnej mimo ustanovených lehôt".
Budete nútení kúpiť úplne nové dvere, nové airbagy, nové pyropásy a tak ďalej, a to všetko v autorizovanom mieste, kde si zaúčtujú poriadne vysokohorskú prirážku. Suma sumarum? Náklady na opravu sú vyššie, ako trhová cena samotného vozidla. Oprava nerentabilná, poisťovňa vám vyplatí almužnu a vám ostanú len oči pre plač.
V zmysle zákona bude "osoba poskytujúca opravy vozidiel vykonávané spôsobom, ktorý z bezpečnostného a environmentálneho hľadiska určil výrobca vozidla a ktorá má prístup k informáciám o opravách a údržbe výrobcu vozidla, napríklad autorizovaná opravovňa alebo nezávislá opravovňa, pričom táto osoba je súčasne certifikovaná nezávislým národným profesijným združením, ktoré je členom Európskej asociácie pre predaj a opravy motorových vozidiel CECRA".
No preto, lebo každý druhý "garážmajster" so zváračkou, kompresom a lakovacou pištoľou jednoducho podľa odborníkov nedokáže „búrané“ (respektíve v určitom ponímaní ťuknuté) auto opraviť na vysokej úrovni.