Vaša 100% spokojnosť, za našu odvedenú prácu. A my, to myslíme vážne.
Inými slovami, pre každé vozidlo je oveľa dôležitejšia schopnosť bezpečne zastaviť, než sa rozbehnúť. Výkonom brzdového systému sa nezaoberá naozaj nik. Pritom pokiaľ ide o aktívnu bezpečnosť, neexistuje dôležitejšia časť vozidla, než brzdy. No v prvom rade ich treba mať v dobrom stave. Naozaj na ničom až tak nezáleží!
Brzdy by mali nie len dobre vyzerať, ale hlavne správne fungovať. Venujte im patričnú pozornosť.
No je lepšie robiť kontrolu brzdového systému dvakrát ročne, vždy pri sezónnom prezúvaní kolies. Kontrola bŕzd neznamená len letmý pohľad na hrúbku platničiek a kotúčov, ale aj strmeňov (kolesá musia byť dolu z náprav), tesnosť hydraulického systému, bod varu brzdovej kvapaliny, kontrolu hlavného brzdového valca a posilňovača. Tie zas pri naštartovanom motore a opakovanom plnom stlačení pedála brzdy "na podlahu". Brzdové komponenty (kotúče, bubny, doštičky) sú rovnako ako pneumatiky a stierače spotrebný materiál. Šetriť ich opotrebenie a ničenie iste zmysel má, no nechávať ich na aute pridlho, lebo hrúbkou ešte vyhovujú, nie je najlepší prístup.
Bežný vodič to spozná podľa viacerých kritérií. Keď svieti kontrolka systému ABS, servis treba navštíviť čo najskôr. Tiež vtedy, ak pri brzdení trasie volant. Keď sa na vode alebo na klzkom povrchu auto stáča do strany, keď pri brzdení počujete divné zvuky. Tiež vtedy, keď sa vám na prístrojovej doske objaví symbol opotrebenia brzdových platničiek .Tento jednoduchý systém dnes už má vstavaný väčšina vozidiel. Keď svieti, nemali by ste na aute jazdiť viac než 1-2 tisíc km.
Tá nie len prenáša tlak z brzdového pedála na brzdy, jej kvalita je veľmi dôležitá z hľadiska bezpečnosti a správneho fungovania brzdového systému vo vypätých situáciách - pri krízovom brzdení z vyšších rýchlostí alebo opakovanom brzdení v klesaní. Najdôležitejším parametrom brzdovej kvapaliny je obsah vody a bod varu. Vysoký obsah vody a vek spôsobujú znižovanie bodu varu. Pri dynamickejšej jazde alebo pri jazde v kopcovitom teréne dôjde k jej prehriatiu a zovretiu kvapaliny. V systéme sa vytvoria bublinky. Stlačiteľnosť brzdovej kvapaliny sa zásadne zvýši, čo je veľmi zlé. Prenos tlaku z brzdového pedálu na brzdy sa totiž prudko zhorší a brzdy stratia účinnosť. To môže mať tragické následky pre posádku vozidla a jeho okolie. Kvalitu brzdovej kvapaliny preto treba pravidelne kontrolovať. Výmena sa odporúča minimálne raz za 2 roky. Výmena nie je časovo ani finančne náročná.
Moderné vozidlá majú kotúčové brzdy. Obidve hlavné časti kotúčových bŕzd - brzdové obloženie / platničky aj brzdový kotúč, sa jazdením / brzdením opotrebúvajú. Rýchlosť opotrebenia závisí od spôsobu jazdy a tiež od kvality náhradných dielov. Niektoré vozidlá sú vybavené elektronickými snímačmi, ktoré vodiča na opotrebenie a nutnosť výmeny upozornia. Prílišné opotrebenie obloženia znižuje účinnosť brzdenia a môže spôsobiť trvalé poškodenie brzdového kotúča. Odďaľovanie výmeny brzdového obloženia potom vedie k vyšším nákladom spojeným s výmenou kotúča. Kontrola opotrebenia brzdového obloženia aj kotúčov je štandardnou súčasťou našej pravidelnej servisnej prehliadky.
Zjazdený brzdový kotúč môže pri prudkom zabrzdení prasknúť, čím sa vážne naruší funkčnosť a bezpečnosť
Pokiaľ máte auto vybavené tradičnou mechanickou parkovacou brzdou, venujte jej pri kontrole bŕzd tiež pozornosť.
Najčastejším problémom býva jej uvoľnenie a malá účinnosť. Je mnoho motoristov, ktorí parkovaciu brzdu ani nepoužívajú a zabezpečenie auta voči pohybu riešia zaradením rýchlosti (na manuálnej prevodovke) alebo režimom P na automate. Špeciálne pri kombinácii automatickej prevodovky v prudšom svahu a len režimu P hrozí poškodenie prevodovky. Ručná brzda má svoje opodstatnenie a nie nadarmo sa na moderných autách s elektronickou ručnou brzdou vždy po vypnutí motora automaticky aktivuje.
Pri brzdení brzdová sústava auta mení pohybovú energiu na teplo. Pritom dochádza aj u najlepších bŕzd k jemnému chveniu a vibráciám. A práve ony zapríčiňujú piskľavé zvuky od kolies. Rotujúci brzdový kotúč potom pôsobí ako „reproduktor“ a hrá na nie príliš ľubozvučnú nôtu. Samozrejme, že môže ísť aj o určitú formu poruchy, alebo vám brzdové obloženie dáva vedieť o potrebnosti výmeny. Nie je to tak vo všetkých prípadoch, ak je mechanicky všetko v poriadku, je to prirodzené aj pri špičkovo fungujúcom brzdovom systéme. Navyše, ťažké alebo aj športové autá potrebujú na čo najkratšie zastavenie dimenzované brzdové komponenty, ako napr. kotúče a platničky. Čím je plocha, ktorou platňa pôsobí na kotúč, väčšia, tým je pískanie pravdepodobnejšie.